Träna med barnen

Det går att vara förälder och få in sitt träningspass på andra sätt än att bära barn och plocka upp leksaker. Du kan passa på att träna tillsammans med barnen.

Rätt barnvagn

En lätt och litet barnvagn kan du jobba med. Du får ändra din joggningsstil och hålla händerna på vagnen men det ger samtidigt lite extra träning då det är jobbigare när du behöver skjuta något framför dig. Det finns fullt med asfalterade gångar och grusade stigar runt om i landet som passar utmärkt för jogging med barnvagn. Du ska inte börja jogga med vagn förrän barnet kan hålla upp huvudet själv. Börja långsamt med powerwalks och småjogga innan du sätter igång med ett riktigt joggningspass.

Lära sig cykla

Så fort barnen kan cykla är ni redo för lite längre äventyr. De kan så klart inte cykla i hård terräng förrän de är äldre, men ta varje litet tillfälle att ta ut cyklarna och åka runt. Det kan vara att cykla till affären, åka till parken eller cykla för att lämna barnet hos kompisar eller barnvakt. Till slut kan du köpa mer lämpade cyklar för träning, när barnet är mellan 6-9 år passar en på 20 tum och då är barnen så pass stora att ni kan ta er an lite större utmaningar.

Träna hårt medan barnen leker

De kan få hålla koll på dina sprinttider, föra statistik hur många push-ups du gör och så vidare. Eller så passar du på att träna medan barnen är i parken eller i trädgården och leker. Du kan lätt avbryta när barnen behöver hjälp eller blir uttråkade.